Ode aan Jacob van Eyck

zaterdag 27 oktober 2018 | 20:00 u | Grote- of Catharijnekerk | Burchtstraat 2 | RESERVEER PLAATSEN

Erik Bosgaaf | blokfluit
Peter Bremer | carillon
Ensemble Cordevento | klavecimbel, gitaar
Jorrit Tamminga | elektronica

Het concert Ode aan Jacob van Eyck vormt de kern van het festival. Hierin komt alles samen wat Jacob van Eyck in zijn leven heeft voortgebracht: blokfluitmuziek, carillonmuziek en klankkunst. En dat op de plek waar hij veel geweest zal zijn: de Catharijnekerk in zijn geboortestad Heusden.

Topblokfluitist Erik Bosgraaf speelt samen met zijn ensemble Cordevento, stadsbeiaardier Peter Bremer en sound artist Jorrit Tamminga werken en bewerkingen van Jacob van Eyck. Ook is er een rol weggelegd voor jonge  blokfluitleerlingen van de gemeentelijk muziekschool De Aleph. De artistieke leiding is in handen van musicoloog Thiemo Wind. Via een live audioverbinding neemt het Heusdense stadhuiscarillon deel aan het ensemblespel in de kerk.

In verband met de viering van Heusden700 is dit concert gratis toegankelijk. Om zeker te zijn van uw plaatsen, raden we u aan online te reserveren.

Erik Bosgraaf – photo: Marco Borggreve

Erik Bosgraaf wordt algemeen beschouwd als een van ’s werelds meest virtuoze blokfluitisten, en hij is zeker de avontuurlijkste. De blokfluit is voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie en mogelijkheden. Hij improviseert, speelt jazz, werkt met elektronica en zoekt samenwerking op het gebied van andere kunstdisciplines, bijvoorbeeld met filmmakers. Zijn repertoire strekt zich uit van middeleeuws tot Vivaldi’s Vier jaargetijden tot de muziek van morgen. Ongeveer honderd werken zijn voor hem geschreven, waaronder twaalf soloconcerten (Willem Jeths, Theo Loevendie, Anna Meredith e.a.). Pierre Boulez verleende hem persoonlijk toestemming zijn klarinetcompositie Dialogue de l’ombre double voor blokfluit te bewerken.

Bosgraafs opname van Jacob van Eycks Der Fluyten Lust-hof markeerde in 2006 zijn internationale doorbraak. Sindsdien zijn talrijke andere cd’s verschenen, hoofdzakelijk op het label Brilliant Classics. De meeste opnamen maakt hij met zijn Ensemble Cordevento, waarmee hij tevens optrad van Utrecht tot Sint-Petersburg en van Moskou tot Hong Kong. Als solist speelde hij onder meer met het Dallas Symphony Orchestra o.l.v. Jaap van Zweden, het Radio Filharmonisch Orkest en het Helsinki Baroque Orchestra. In het voorjaar van 2017 gaf hij als solist zelf leiding aan de Hong Kong Philharmonic; later dat jaar trad hij op met het Melbourne Symphony Orchestra en de Duisburger Philharmoniker.

In 2011 werd Erik Bosgraaf onderscheiden met de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste staatsonderscheiding op muziekgebied. De prijs bestaat sinds 1981 en wordt gemiddeld minder dan één keer per jaar uitgereikt; Bosgraaf is de eerste en enige blokfluitist die ermee gelauwerd is. Verder ontving hij onder meer de Borletti-Buitoni Trust Award (2009). In het seizoen 2011/12 kreeg hij de eervolle uitnodiging van de European Concert Hall Organisation (ECHO) een internationale tournee te maken in de serie Rising Stars. Bosgraaf doceert aan de conservatoria van Amsterdam en Krakau, en geeft masterclasses over de hele wereld.

Erik Bosgraaf vormt samen met musicoloog en Van Eyckbiograaf Thiemo Wind de artistieke leiding van het concert Ode aan Jacob van Eyck.

Cordevento
Photo: Marco Borggreve

Ensemble Cordevento (Cord’&Vento: ‘snaren en lucht’) bestaat uit de internationaal gevierde musici Erik Bosgraaf (blokfuit), Izhar Elias (gitaar) en Alessandro Pianu (klavecimbel). Zij hebben Cordevento opgericht om de virtuoze muziek van de 17e en vroege 18e eeuw nieuw leven in te blazen. Deze muziek, die zich vaak op het breukvlak van de populaire muziek en de kunstmuziek bevindt, nodigt uit om het notenbeeld te overstijgen en het ware esprit van de muziek te ontdekken. Deze frisse benadering heeft wereldwijd haar vruchten afgeworpen. Het trio trad op in de belangrijkste Europese concertzalen en oudemuziekfestivals zoals het Konzerthaus Wenen, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Berlijn, de Birmingham City Hall en het Festival Oude Muziek Utrecht.

Ook buiten Europa treedt het trio regelmatig op, met concerten in Rusland, Zuid-Korea, Hong Kong en Taiwan. Als solist wonnen de leden van het ensemble verschillende prijzen zoals de Nederlandse Muziekprijs, de Borletti-Buitoni Trust Award en de Grachtenfestivalprijs. Cordevento bestaat ook in een grotere gedaante met strijkers. Talrijke cd’s van het ensemble en van de musici afzonderlijk zijn verschenen op het label Brilliant Classics.

Peter Bremer

Peter Bremer is fulltime werkzaam als beiaardier. Hij is de vaste bespeler van de beiaarden in de plaatsen Brielle, Vught, Valkenswaard, Son, Haastrecht, Zeist, Culemborg en natuurlijk Heusden. Hij studeerde bij Leen ’t Hart en Peter Bakker aan de Nederlandse Beiaardschool en behaalde het diploma uitvoerend musicus van dit instituut in 1984. Hij gaf een groot aantal gastconcerten in Europa en de Verenigde Staten en werkte mee aan radio-, TV- en CD opnamen. In maart 2005 verscheen een CD waarop hij het carillon van Brielle bespeelt.

In 1986 studeerde hij af aan het instituut voor Muziekwetenschap van de Rijksuniversiteit Utrecht. Vervolgens was hij tot 1989 aan deze vakgroep verbonden als medewerker en deed hij onderzoek naar 18de eeuwse Nederlandse klavierkamermuziek.

Peter Bremer was in de periode 1992-2016 verbonden aan de Technische Universiteit Twente als docent beiaard.

Jorrit Tamminga studeerde Muziek & Technologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Sonologie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Gedurende beide studies legde hij zich toe op de compositie van elektronische muziek, live elektronica, spatialization en klanksynthese.

Naast zijn werk als componist onderwijst Tamminga Compositie Elektronische Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam en Klank Ontwerp bij Muziek & Technologie.

 

 

 

Reacties gesloten